Die Radikalität der Brustchirurgie wird stetig reduziert. Der derzeitige optimale
Schnittrand für die Entfernung des Tumors im Gesunden liegt in Deutschland bei 1 mm.
In den USA oder in den AGO-Empfehlungen ist der Tumor dann im Gesunden entfernt, wenn
das Karzinom histologisch den Resektionsrand nicht erreicht. Die Resektionsränder
müssen nicht an intrinsische Subtypen angepasst werden. Medikamentöse Therapien haben
einen deutlichen Einfluss auf die Lokalrezidivrate.
The breast conserving surgery in patients with breast cancer should be the surgical
treatment of choice in 70–80 % of all T1 and T2 breast cancers. New metaanalyses concerning
the optimal margin in BCS recommend adoption of no ink on tumor as a possible new
standard definition of a negative margin in the USA. The German S3 guidelines favor
the 1mm negative margin. Systemic treatment but no wider resection margins have an
impact on local control of different intrinsic subtypes of breast cancer.
Key words
Resection margins - local recurrence - mastectomy - follow-up resection